Oidipův efekt - sebenaplňující proroctví
Robert Rosenthal provedl v 60. letech výzkum, na jehož začátku bylo učitelům řečeno, že psychologické testy ukázaly, že nadání a možnosti některých žáků jsou vysoké, zatímco u jiných žáků nízké. Ve skutečnosti však byli žáci "nadaní" voleni zcela náhodně, podle tabulky náhodných čísel. Po jednom roce se ukázalo, že školní výkon dětí s takzvaným vyšším nadáním byl, měřeno standartními testy, významně lepší.
Po dvaceti letech dalšího výzkumu se vědci domnívají, že výkony ostatních lidí můžeme velmi ovlivnit svým očekáváním. Toto byste měli mít na paměti zejména u svých dětí. Věty typu: "Nevím, co z toho kluka jednou bude." "Kdyby byla aspoň hezká, když už není chytrá." určitě vašim dětem na sebedůvěře nepřidají a předem je zrazují od snahy po úspěchu.
Též myslete na to, že záporná očekávání jak u sebe, tak i u vašich spolupracovníků a partnerů pravděpodobně přinesou záporné důsledky. I když kladná očekávání ("myslím, že to dokážu", "dokážeš to!" ) úspěch nezaručují, zcela jistě zvyšují jeho pravděpodobnost.
Autor: mk
- Odpovědět
Pošli odkaz