Buddhismus
Otci Siddhárthy (Buddhovo původní jméno), místnímu rodovému náčelníkovi, při narození syna řekli, že Siddhártha se stane mocným vládcem. Také však otce varovali, že uvidí-li mladý Siddhártha někdy starobu, nemoc, smrt nebo asketický život, sám se stane asketou. Král chtěl, aby se ze syna stal velký vládce, a chránil Siddhárthu před světem. Nakonec však mladý muž všechny tyto formy utrpení spatřil a jak předpovědělo proroctví, dobrovolně se zřekl světa a hledal lék na utrpení.
Po letech hledání přišel Siddhártha konečně ke stromu osvícení, pod nímž meditoval, dokud se nestal buddhou (osvíceným). Právě tam poznal "čtyři vznešené pravdy":
1. Celý život je naplněn utrpením.
2. Utrpení je způsobeno touhou či žádostí, která vede ke znovuzrození a k dalšímu utrpení.
3. Lékem na utrpení je uhasit všechnu touhu.
4. Aby člověk uhasil touhu, musí se vydat na osmidílnou stezku: správné názory, správná řeč, správné chování, správné usilování, správné vědomí a správné rozjímání.
Následuje-li člověk osmidílnou stezku, může dosáhnout nirvány. Nirvána (uhasit) znamená ukončení touhy a konec bolestivého koloběhu znovuzrození. Popsat nirvánu není možné. Není to místo, ale paradox. Nejlépe se o ní dá přemítat, odpovídáme-li na otázku: Kde je plamen, když zhasne?
Aby člověk dosáhl nirvány, musí hledat skutečnost a spásu a plnit mravní požadavky, které zakazují zabíjení (lidí nebo zvířat), krádež, klevety, lež, pití alkoholu a sexuální nezdrženlivost. Mniši zůstávají v celibátu a mají málo majetku.
Od Buddhovy smrti se vytvořilo mnoho směrů buddhismu. Dva hlavní jsou mahájána (velký vůz), představující severní buddhismus, a hínajána (malý vůz), představující jižní buddhismus. Mahájána si vytvořila propracovanější teologii, která obsahuje vlastní svatá písma, složitou metafyziku a rituály. Podle jejich víry je Buddha spasitelem, ale existuje také mnoho jiných bohů. Hínajána zůstává blíže k Buddhovu původnímu učení. Učení malého vozu obvykle dodržují mniši, kteří považují moudrost za hlavni ctnost a Buddhu za světce, nikoli za boha. V jejich víře není žádná metafyzika a jen velmi málo rituálů.
Zdroj: G. Kenneth West - Dobrodružství psychického vývoje - Kapitoly z vývojové psychologie, nakladatelství Portál
Komentáře
pan Pavel z Brna
Juro nežvaň...Vy budhisti jste vážně divný.
Zdar nasi budhisticke vesnici.
Nejvetsi drogou vsak zustava LASKA nebeska.
Nemam ani silu cist vsechny prispevky natoz se snazit je pochopit. Kdybych to mel shrnout, pripada mi, ze mnoho prispevatelu je bud sexualne frustrovanych a nebo retardovanych. Akorat jedina pani Targui pise k veci a problematice Buddhismu (timto vas zdravim).
Sam Buddha vsak zazil mnoha utrpeni, ktere uspesne prekonal a proto dosel do stavu naproste blazenosti. My obycejni lide si mozna rikame, ze ve stavu blazenosti jsme, ale pak zjistime ze nikoliv. Buddha nas vsechny chape. Sam si mnohym prosel.
Posilam proto vsem poselstvi klidu a pokoje, necht na vase hlavy sestoupi holubice miru a pomuze vam vyresit rozporupne vztahy viz. Jiri A a DP.
Amen
Děláme rozhodnutí, strachujeme se situací a reakcí, přemýšlíme nad jistotou volby, vnímáme reakce okolí, oplýváme předsudky a úsudky, plyneme s davem, myslím si, že všechny příklady, které jsem uvedla, i mnoho dalších, ovlivňují naše konečné rozhodnutí, naši volbu, která vyhrává vnitřní souboj s mírou naší odvahy. Odvaha určuje prostor, kam až se můžeme v našich životech posunout, jaké hranice překonáme, formuje naši osobnost v určitého jedince s předpoklady pro jednotlivé činy.
Saturn mě nutil k opatření,když jsem byla naprosto spokojená. Připlete se vám do cesty jiný muž. Jako by bylo zakázané mít trvalé štěstí?Od té doby se ptám sama sebe,jak se podílím na svém osudu.
Jit za laskou a naplnenim, ale jak to udelat? Jak oslovit nekoho, kdo je najednou tak vzdaleny? Jak poznat, ze onen clovek ceka na impuls od druheho?
A prave pohadky nekonci, neboj fiku :)
- Odpovědět
Pošli odkaz